onsdag 18 juli 2012

Låt dig inspireras av det oväntade!

Lyssnar ni på Sommar i P1?
Jag bestämde mig för att lyssna på Anja Pärssons sommarprat, bara för att det var Anja, skidåkaren, och jag är ju lite förtjust i skidåkning. Jag satt i snålblåst och regn på marken ute på Ladugårdsmarksstråket (precis norr om bebyggda Lund), och blev rörd. Givetvis av vad hon berättade, men kanske ännu mer av formatet, varför hade jag aldrig lyssnat på sommarpratarna förut? Så många som delar med sig av sig själva på det viset, så härligt, så inspirerande!


Därför blev mitt nästa val av nedladdad pod-sändning David Hellenius. Jag gillar inte honom. Förlåt, jag trodde inte att jag gillade honom. Vid närmare eftertanke (och efter att ha lyssnat på honom när han vågar berätta att han i hemlighet bott i en källare och spelar Sean Banan för sin son) så måste jag erkänna att det är Hey Baberiba-humorn jag inte gillar, inte herr Hellenius, honom har jag nog inget emot.


Ju fler jag lyssnar på, desto mer imponerad blir jag. Så mycket man upplever under ett liv, eller ett halvt liv, eller kanske bara en fjärdedels liv. Det beror ju helt på hur länge man lever, och när i livet man får sommarprata. Det spelar egentligen ingen roll, jag har blivit helt fast, många gånger fått hindra en tår från att trilla ner på kinden mitt bland alla morgonpendlare på tåget till Helsingborg.


Jag märker att jag missar minst fem minuter av varje sändning för att jag sitter och hittar på mitt eget sommarprat. Tror visserligen inte att jag någonsin kommer att få chansen att sommarprata i P1, men jag lovar att jag har något att berätta! För ALLA har något att berätta! Alla upplever fantastiska, och hemska, och absurda och framför allt utvecklande saker i livet. Att få inspirera andra är något fantastiskt, att inspireras av andra lika så. 


Så någon gång, sätt er ner, dra ner SRs app till er smarta mobilen eller gå in på hemsidan och lyssna och BLI INSPIRERADE!!! Hindras inte av att ni aldrig hört namnet tidigare, eller av era förutfattade meningar om en person som ni har hört något av. Bara lyssna, lyssna och skratta, gråt, förundras och inspireras. Låt dig inspireras att leva!

2 kommentarer:

  1. Om en tio-femton år får du gärna producera ett sommarprat, om så bara för mig =).

    SvaraRadera
  2. Åh, nu har jag lite bussåkarmaterial :)
    Och jag vill också höra ditt eget sommarprat Bettan! Som du skrev, ALLA har något att berätta!! Och tänk vad många fascinerance livsöden vi aldrig får höra om som drabbar oss "vanliga" människor.... Så mycket det finns att beröras av :)

    SvaraRadera