söndag 4 november 2012

Äventyret Stockholm

Familjesemester anno 2012. Mamma skulle på utbildning och bror gick högvakten för tredje gången. Pappa, syster och jag såg det som en utmärkt möjlighet att skämma bort oss med minisemester i huvudstaden. Hotell blev det minsann, så jag har delat dubbelsäng med syster. Det gick utmärkt, hon varken snarkade, sparkades eller försökte skeda. Pappa var oerhört nöjd med att vi dessutom fick våra rum uppgraderade... Tills han insåg att vi blivit berövade på utsikten, istället blev det såhär:

Jag sa ju lite skämtsamt att jag skulle till Stockholm och leka turist (det var ett ganska bra tag sedan jag inte åkte dit för möten), detta var dock ett uttalande jag fick ångra. Jag tänkte det lite sött, att jag skulle ta chansen att vara lite kulturell, besöka något museum, faktiskt titta in på Drottningholm, inte bara se på min bror i damasker.

Jodå, guidead tur på Drottningholm (svenska gruppen bestod av tre personer = jag, mamma och syster) blev det. Guiden "specialanpassade" visningen till oss för att vi var från Skåne, ställde kluriga frågor till oss som jag lät mamma svara på i tron att det krävdes specialkunskaper. Det tror man ju när han frågar "Vad hände på 1650-talet, som hade stora konsekvenser för bl a för skåningar? Det är inte alla skåningar som vet detta."  Då tror man ju att det är något ANNAT än det UPPENBARA. Det var det inte, han syftade bara till att Skåneland blev svenskt. Det enda jag vågade svara på var var Sofiero slott fått sitt namn ifrån. Eftersom vi stod bredvid en tavla av Oscar II drog jag slutsatsen att det var från hans fru, drottning Sofia. Berättade dock inte för guiden att jag mer såg min bästa vän i enorm lösbyst framför mig...

Förutom att lära mig något om kungariket Sverige i allmänhet och Drottningholm i synnerhet så fick jag med hjälp av en byst av julianske kejsar Nero förklarat för min bror varför datorprogrammet "Nero burning ROM" är så lustigt. I sann turistanda köpte jag fåninga souvenierer i form av te i plåtburk och ett mobilskal. Jag står för det:

Bild på bror och det han vaktade. Här utan damasker och skarpladdat vapen eftersom han inte var i tjänst:

Vi hann även med en tur till Livrustkammaren inne på slottet och typ Drottninggatan 4 gånger +gallerian 2 gånger. Jag fick spel till slut och flydde till en friluftsbutik för att köpa byxor.

Men allt det där är ju okej grejer att sysselsätta sig med som turist, tänker ni... jo, jag håller med. Det jag inte är så stolt över är några andra turistiga saker vi hade för oss:
1: tappa bort varandra på T-centralen.
2: Upprepade gånger fastna i T-banespärrarna för att man aldrig fattar hur man ska hålla kortet.
3: På mer än en restaurang behöva upprepa beställningen mer än 2 gånger för att personalen inte förstår vad man säger.
4: Ha smutstvätten spridd över golvet i hotellobbyn för att försöka trycka ner sista inköpet i väskan.
5: Behöva skicka sista inköpet (som ju inte fick plats i väskan) som specialbagage på flyget.

Var det värt det ändå? Hell yeah, allt för hotellfrukosten!

4 kommentarer:

  1. Nero burning ROM blir dock bara kul på svengelska, vilket dock fungerar hur bra som helst som språk för de flesta av oss =)

    /Erik Nelsson, leg ordmärkare

    SvaraRadera
  2. Tack för ett gott skratt! Det behövde jag denna regniga natt vid en plattform mitt ute i ingenstans (läs. Serviceplattformen i Hyllie). När jag var i Stockholm senast gick jag in på SL-center och sade som det var. "Hej, jag är från Skåne. Jag fattar inte hur det här funkar, vill du lära mig?" Det gick jättebra, jag fick skitbra service.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, Låter som en intressant Hufvudstads-vistelse... I miss you på jobb, där är inte direkt någon att sjunga chess med för tillfället.. Hoppas att allt är kanon!
    /Frkpyttis

    SvaraRadera