onsdag 14 januari 2015

Fly verkligheten, fly till nördigheten

Nu kommer det, ni har hört det för och ni kommer förmodligen att höra det igen: Vi ska ha ångest!
Hade det varit någon väl vald OB-arbetande (eh, ja, TV-OB alltså, inte överarbetad vårdpersonal) människa som kommenterat det här hade det varit med orden "Jaha, vad ska du bli nu då?"

Jag tänkte överaska er lite, och säga: jag vet inte! Tänkte försöka klura ut det ordentligt innan jag kastar mig in i nästa grej. Men under tiden sysselsätter jag mig med mitt jobb, som jag ju i förra inlägget talade mig varm om. Ombytligt värre, eller hur? Nåja, om ni sett min garderob och/eller min Spotify-lista "Good Shit" så vet ni ju i alla fall att jag är konsekvent... i att vara ombytlig.

Är ombytlig ett ord?

Hur som så tar jag mig genom identitetskrisen genom att gå tillbaka till något jag känner mig säker på, min nördighet. Jag får återvända till moderskeppet lite då och då, eller till basen kanske? ('Cause I'm all about that base...") Känna mig lite säker på något, som att kunna gå helt upp i något...

Min senaste hang-up är en brittisk doktor. Ni ser, både konsekvent och nytänkande, sci-fi är ju inte mitt huvudområde och jag är ju väldigt konsekvent i mitt starka gillande av... brittiska saker.

Doctor Who alltså, brittis sci-fi-serie om en humanoid rymdvarelse som reser genom tid och rymd i en telefonkiosk direktkopplad till polisen (från vad, 50-talet?). Lite som om jag skulle hoppa in i en gammal Nokia med texten "Endast nödsamtal" och rädda världen. Vilken värld kan vi lämna osagt.

Det är mycket praktiskt att vissa vänner varit sålda på doktorn längre än jag, då kan man nörda ihop. Man kan till exempel skicka en bild på Helsingborgs lasaretts hisshall med bildtexten "It's bigger on the inside" och få ett "My God, jag måste bli sjuk! I Helsingborg!" till svar. Ni förstår inte? Bildgoogla "Helsingborgs lasarett hisshall"... när jag nu tänker efter borde merparten av min enorma läsarskara kanske bildgoogla "TARDIS" också, annars förstår ni nog inte.

Ovan nämda vän var på bio med mig ikväll. Bio är ett bra sätt att fly verkligheten. Vi flydde till Wales (där de för övrigt spelar in Doctor Who), vi var och såg Pride. Se den! Om så bara för att se två av Storbrittaniens bästa skådespelare (jag vet... det är en lång lista, plocka två) utföra stort skådespeleri bara genom att breda mackor. Dessutom har en av huvudpersonerna snott en av mina närmsta vänners frisyr och jacka, vilket nog bara var roligt precis när jag viskade det till Anna, där och då i biosalongen. Men Anna skrattade... så något gjorde jag rätt.

1 kommentar:

  1. Ja, ombytlig är ett ord. Och det får man vara. Välkommen till klubben.

    SvaraRadera