lördag 31 januari 2015

Inspiration

För att återknyta till tidigare inlägg så gav jag mig idag ut på jakt efter inspiration till att skriva....

...nåja, sanningen att säga så gav jag mig ut på skorea, men det låter inte alls lika ädelt.

Efter själva rea-sessionen så hade jag tagit mig runt, ja... vi kan väl inte riktigt kalla den för dödens triangel, det ligger ju i Polen, "Gudrun" känns också taget. Shoppingtriangeln kanske? Jag talar om Emporia-Mobilia-Triangeln. Jag hittade vad jag skulle på Mobila, hade inte behövt ut till Emporia, men... eh, ja, det får stanna mellan mig och Anna :) Nåja, det enda jag gjorde på Triangeln var att smita in på toaletten, sedan gick jag en sväng till SF-bokhandeln.

Vart vill jag komma, tänker ni nu, kära läsare, eftersom det här skulle handla om inspiration till att skriva. Frukta ej, som vanligt så kommer vi att komma åter till ämnet. Men hur mycket skulle ni uppskatta detta om jag inte fick leda er nedför stigen genom min snåriga hjärna? Jag är mycket olik Gandalf där, som lämnar dvärgarna och mästertjuven att klara sig själva genom Mörkmården... ...nej, jag påstår inte att jag är bättre än Gandalf. Jag menade inte ens att göra en jämförelse.

Efter min tur in i Nördriket (där jag inte köpte något) hade jag tänkt sätta mig och äta någonstans, och där också skriva, men inspirationen saknades fortfarande. En vettig människa hade sagt "men bara sätt dig och skriv" för om man ska skriva kan man inte alltid gå och vänta tills inspirationen infinner sig. Det hade kunnat bli intressanta dagstidningar på det sättet.

Men det jag var ute efter var kanske inte inspiration, utan snarare omgivning. Vad jag ville skriva om var egentligen redan klart, frågan var VAR? visade det sig. Så jag tänkte efter, och insåg att vad jag behövde var havet. Jag är speciellt förtjust i Västra hamnen, förrförra sommaren brukade jag köpa med mig sallad och sitta på strandpromenaden och äta kvällsmat om fredagarna. Det var varmt så att det brände på benen och fläktade sådär lagom.

Nu är det januari, ni kan ju tänka er vädret i Västra hamnen... för att sno ett skämt från någon Tumblr så se Jon Snow på toppen av The Wall framför er... jag kan berätta att det beskriver stället väldigt bra. Men visst är det fint, även om Västra hamnen lider brist på Kit Harrington?

Mitt första försök till panoramabild med mobilen, svårt.

Så jag slog mig ned på Espresso House runt hörnan från där bilden är tagen, och sen skrev jag... och det gör jag ju bevisligen fortfarande... det är vackert rått här ute idag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar