söndag 18 januari 2015

Teknik som "samarbetar"

Så, ny dator... samma märke som telefonen, det borde fungera fläckfritt... men sen har jag en ganska gammal telefon, Apple har ju trots allt lyckats prestera både en 5:a och en 6:a sedan min var ny och hipp...

Elaka rykten, med hög sanningshalt, beträffande risken att telefonen skulle krascha om jag försökte uppdatera operativsystemet har under en lång tid hindrat mig från att göra just det. Tills jag insåg att det inte längre gick att uppdatera apparna... och då började de fungera sämre.

Så igår hade jag en dejt med min gode vän Pa, ett stort Äpple-fan. Senare anslöt även J, som lever i en värld där han jobbar med teknik, men samtidigt avskyr allt vad ny teknik och uppdateringar heter.

Jag och Pa kom ändå ganska långt i vårt uppdrag att lyckas uppdatera telefonen utan att bli av med innehållet, få den synkad med min nya fantastiska dator och typ en miljon klick på "Jag har läst och godkänner villkoren".

Sen drog jag fram den stora utmaningen, den mystiska "Camera uploads"-mappen bland mina bilder i kameran. Den dök upp vid en synkning med Dropbox, men är inte längre synkad med dropboxen. Alla foton från telefonen laddades över till dropbox, vilket var det jag ville, just då. Tyvärr skapade Dropbox en mapp på telefonen, där den laddade ner alla bilder som låg på dropbox, alltså alla dem jag precis hade kopierat dit från telefonen. Jag hade dem helt plötsligt dubbelt.

Det mest intressanta i historien är att hur jag än försökt så kan jag inte bli av med den mappen. Inför gårdagen hade jag redan provat allt jag kunde komma på, och jag och Pa gjorde sen allt vi kunde komma på tillsammans för att få bort mappen. Det gick inte. På telefonen låg 304 bilder i en mapp, och det enda jag kunde göra med dem, enligt telefonen, var att kopiera dem och ändra i kopiorna.

Till slut gav jag och Pa upp och åkte och köpte thaimat. Efter att vi ätit, Pa gett sig på en (av två öppnade) bib rödvin och jag ensam sänkt en karaff kranvatten, så anslöt J. Pa bestämde att J skulle köra mig hem när vi kände oss färdiga för kvällen. Jag hade ju tänkt ta bussen, men när någon nu erbjöd skjuts så... J fick helt enkelt bara acceptera detta.

För att göra J på lite bättre humör presenterade vi problemet "Camera uploads" för J. Om det gjorde honom på bättre humör är lite oklart, för han klagade en hel del på nya operativsystem, uppdateringar av sådana och ja... allt som är nytt egentligen. För att inte tala om det här med att sälja sin själ till tex Apple, eller Google...

J fortsatte sedan med att titta på oss som om vi inte hade någon form av tankeförmåga, och föreslå alla lösningar vi redan hade försökt. Sen provade han dem, för vi hade säkert gjort fel. Efter det försökte han hacka sig in på något gammalt klassiskt dos-sätt (fast det heter väl inte dos på en Mac...).

Det tog J 4-5 timmar att med hjälp av 2 datorer och tre telefoner ta bort bilderna. ja, alltså, bilderna fanns de facto inte på telefonen, men det förstod inte telefonen. Någonstans där, när klockan närmade sig midnatt och jag och Pa hade roat oss med att se större delen av Ylvis samlade verk på Youtube, samt mina vansinnigt högkvalitativa mobilbilder från London, tittade Pa och jag på varandra och sa: "Nu fabriksåterställer vi mobilen". Och det gjorde vi.

Det gick skitbra! (Till Js stora, och illa dolda, förtret). Bilderna försvann, mappen försvann, inget av det kom tillbaka när vi synkade med säkerhetskopian... och sen var de tre timmarnas jobb vi utfört innan thaimaten borta. För vi säkerhetskopierade ju innan vi laddade in iOS8. Inte efteråt. Inte efter att jag äntligen hade fått uppdatera ALLT på telefonen. Inte efter att jag fått ett mobilt bankID att funka. Inte efter att vi lyckats få allt utom bilder att synka fint via iCloud...

Så idag har jag uppdaterat telefonen. I slutänden blev det ändå ganska pedagogiskt, eftersom anledningen till att det tog så lång tid under lördagseftermiddagen var för att Pa försökte ara pedagogisk och lära mig hur jag skulle göra. Följaktligen fick jag vara så snäll att komma ihåg det idag när jag blev tvungen att göra om allt, igen.

Allt utom det där mobila bankIDt... för min internetbank ville inte alls samarbeta. Gött... för egentligen var den största anledningen till att göra allt det här att jag ville uppdatera operativsystemet i telefonen för att en app som BankID säkerhetsprogram skulle fungera optimalt så att jag vågade få det mobila bankIDt att fungera.

På det igen, så att säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar