måndag 19 januari 2015

Vad inspirerar?

en fråga jag ställer mig såhär när jag känner mig lite trött på jobbet. Ibland hoppar inspirerande saker bara upp och biter en i, ursäkta uttrycket, röven. På det positiva sättet.

Efter en fullspäckad dag på jobbet, med möten och patientbesök, fick jag i slutänden stressa iväg till tåget. Befann mig i den något besvärande situationen att behöva jobba längre men samtidigt inse att det inte skulle ge något för att jag var så slut i huvudet. Valde därför att helt enkelt gå hem.

Det jag inte hann med var lite tråkigt nog det jag helst ville göra, så det blir till att ta igen det imorgon. Det är samtidigt lite bekymrande eftersom jag borde ha hunnit det i fredags. Skulle i och för sig kunna göra det nu, på tåget, istället för att blogga. Men det är inte på min arbetstid, och någonstans så tänker jag inte jobba när jag inte jobbar. Jag tror inte att det är riktigt sunt.

Har halkat in i någon form av enormt utvecklingsarbete, vilket har visa sig vara bra mycket mer intressant än vad jag trodde. Inte för att det ointressant när jag sa "ja", jag är bara positivt överraskad.
Det ska bli otroligt intressant att se vad jag kan åstadkomma. Jag ska intervjua tre arbetsgrupper om vad de skulle vilja ändra på, det ska bli vansinnigt intressant.

Så här utan att ha tänkt efter så tänker jag att jag inte har några egna idéer, jag tycker att jag är väldigt ny fortfarande, trots 1,5 år på stället. Men det är ju ett ganska stort ställe... Nej, det intressanta är att jag ser mig själv som någon form av katalysator, mitt jobb är att få igång de som har alla idéerna. Folk som jobbat länge, eller kortare tid, men framför allt människor som ser och befinner sig i verksamheten, som är närmast dess centrum (om nu brukaren är centrum, och det är lite poängen). De som faktiskt kan det här bäst, de som ser problemen.

Det är ju inte helt omöjligt att de också sitter på en väldig massa bra idéer på lösningar. Lösningar som, om de går att genomföra, kanske skulle kunna förändra brukarens vardag till det bättre, samtidigt som det kanske också skulle förändra de anställdas arbetsdag till något bättre.

Det ska bli mycket intressant att se vart detta tar vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar